Regionaal Ondernemings Instituut

Wij maken het verschil tussen ondernemen en ondernemen!

Zorgen over leegstand Stadskanaal

Klik voor een vergroting

STADSKANAAL - Door het vertrek van enkele landelijke winkelketens en een aantal kleine middenstanders neemt de zorg over de groeiende leegstand in het winkelcentrum van Stadskanaal toe.

Voorzitter Klaas Jan Havinga van de Centrum Groep Winkeliers wil met overheid, vastgoedondernemers en het MKB rond de tafel om de markt voor middenstanders aantrekkelijker te maken. Het centrum van Stadskanaal werd de laatste weken geconfronteerd met het vertrek van speelgoedketen Bart Smit en met de sluiting van een kaashandel en een groenteboer. Een telecombedrijf zou bezig zijn met de sluiting. Eerder werden wegens een faillissement de ramen dichtgeplakt bij de vestiging van Halfords. Elders in het centrum staan ook panden leeg.

Van paniek over leegloop in het centrum wil Havinga niet spreken. ,,Er is nog altijd sprake van een aantrekkelijk en divers winkelaanbod. We hebben wel meer zorgen over de leegstand dan een jaar en een half jaar geleden.”

,,Het is nooit leuk als de grote ketens vertrekken”, zegt Havinga. De winkeliers zijn met de gemeente en met lokale vastgoedondernemers in gesprek om een verlaging van de huurprijzen mogelijk te maken. Ook de landelijke vastgoedeigenaren worden benaderd. ,,We zijn benieuwd naar hun toekomstvisie. Wat willen ze met hun vastgoed? ” Havinga zou het liefst een bijeenkomst met alle partijen tegelijk regelen maar dat valt organisatorisch moeilijk op te tuigen.

Havinga weet dat het winkelgebied er met lagere huurprijzen nog niet is. ,,Je moet wel winkeliers hebben die er in willen stappen.” Hij heeft ondanks de groeiende leegstand een goed gevoel over het centrumgebied. ,,We wisten dat een aantal contracten afliep. We waren op de hoogte van het vertrek van Bart Smit maar niet of dat nu lag aan de hoge huurprijs of andere een andere zaak. Het schijnt ook te maken met hebben met de aanwezigheid van andere speelgoedwinkels.”

Bron: Dagblad van het Noorden, 19 januari 2015

Stichting ROI
"De Kazerne"
Annerweg 32
9471 KV Zuidlaren

Tel: 050 – 409 67 31
Fax: 050 – 409 06 06
Email: info@stichtingroi.nl

Correspondentieadres:
9470 AD Zuidlaren

Voor het bepalen van uw route kunt u de routeplanner gebruiken.